Candoia aspera - nogle erfaringer og guldkorn?

Forum til spørgsmål og tråde om slanger (Serpentes) der ikke falder ind under de oprettede underfora

Candoia aspera - nogle erfaringer og guldkorn?

Indlægaf Raavig.C » tirs 02 sep, 2008 17:29

Jeg er lidt på jagt nu hvor jeg til efteråret skal udvide dyreholdet går jeg og tænker lidt på en slange.

syntes ikke en KP, hvis jeg skulle have phyton skulle det være en trælevende men jeg er nybegynder.

så faldt jeg jo over Candoia aspera, og nøj den er flot, også fordi den ligner jo lidt (som den også bliver kaldt) hugorme boa.

kan godt lide den ikke bliver så stor, og at den er bundlevende.

Men men men, ville det være en slange man kan starte med, som en af de større slanger?
er den nem at have med at gøre, få til at spise osv osv osv.

Håber i vil skrive lidt.

har self søgt lidt info, meen intet er jo bedre end den folk giver her inde.

på forhånd tak
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Geografisk sted: Ringsted
Alder: 25
Navn: Christian Raavig
Medlemsnummer: 829

Re: Candoia aspera - nogle erfaringer og guldkorn?

Indlægaf Wendelin » tirs 02 sep, 2008 19:58

De dyr jeg har haft med at gøre/haft er alle gået til i løbet af 6 mrd, og det har alle sammen været halvdårlige WF-dyr. I naturen skulle ungerne enten æde frøer eller øgler. Opdrætsunger skulle kunne være svære at få til at æde musseunger frivilligt, men det er muligt. Opdræt er ikke lige noget der hænger på træerne. WF dyr med godt med bughulefedt, har en rimeligt god sandsynlighed for at klarer den udover de 6 mrd og der efter skulle de være rimeligt nemme. Rotteunger er efter min erfaring det foder de helst vil have.
Wendelin
NHF medlem

Geografisk sted: Øst danmark
Alder: 37
Navn: Kaspar Wendelin
Medlemsnummer: 0

Indlægaf Raavig.C » tirs 02 sep, 2008 20:15

ok mange tak for info, så kan det være det ikke er en begynder slange alligevel.

Når nu en afklimatisering er så svær ved den.

Du har ingen råd omkring ligne slanger ? altså samme størrelse og behov.

Bryder mig ikke så meget om KP'erne, eller de gængse Snoge.
men måske der man skulle starte
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Indlægaf Kurakura » tirs 02 sep, 2008 21:58

Hej,

Endnu en art jeg har luret kraftigt på hos en Indonesisk eksportør (Pentaexomania), sammen med en anden Candoia, som jeg egentligt synes er federe er dog træ levende så hut jeg visker. De ligger på 50-75kr i Indo:) aspera skulle have noget mere temperament end den anden, men ja super lækre slanger, specielt hvis man kan få nogle af de farvede dyr (Rød,Gul).
Hilsen
Kim Jespersen
Kurakura

Geografisk sted: Indonesien/Danmark

Indlægaf Raavig.C » tirs 02 sep, 2008 22:04

Trælevende gør mig nu ikke noget. faktisk syntes jeg at hvis jeg kunne vælge måtte den gerne være trælevende.
nu fandt jeg bare lige Candoia som jeg forelskede mig i.

Men hvis den er som Wendenin beskriver, så vil jeg starte med en anden slange.

kender ikke noget til den anden Candoia du nævner?
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Indlægaf Sommer » tirs 02 sep, 2008 22:07

Du skulle nu overveje trynesnoge. Dem får du mange sjove timer ved, de er aktive, til at betale og SUPER smukke. (og jeg er stadig bange for mine :D)
Sommer

Geografisk sted: København NV
Alder: 29
Navn: Lars Sommer

Indlægaf Raavig.C » tirs 02 sep, 2008 22:22

Har jeg også sommer. syntes også de er super sprøde. ikke mindst søde lige fordi de er sådan nogle små orme med den søde tryne.

men eftersom jeg stadig bor hjemme, vil min mor ikke have tryner, pga. de er furetandet, og jeg har en lille søster, som godt kunne finde på at rode ved dem (ja man kan sætte lås på alt, meen en dag lykkes det en at få den op. og hvis jeg endag glemmer at låse den).

Men ja bestemt :)

Måske hvis jeg kan få mig en KP i samme neutrale farver (jeg er ikke til de der morph farver)
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Indlægaf Exotiskedyr.dk » tirs 02 sep, 2008 23:39

jeg kan varmt anbefale Candoia carinata paulsoni, dog bliver den noget større men er tilgengæld meget nemmere at have med at gøre.
ungerne kan dog være lidt svære at få igang men når de først kører er der ingen problemer med dem.
de ses desværre ikke så tit opdrættet her hjemme men lur mig om ikke der dukker nogle op senere på året :wink:
(jeg har en hun der ser meget tyk ud og som er gået fra foderet efter parring) du kan se billeder af dem på min iherp www.iherp.com/boiga
MVH Jakob Rademacher
Exotiskedyr.dk
NHF medlem

Geografisk sted: odsherred
Alder: 34
Navn: Jakob Rademacher

Indlægaf merete » ons 03 sep, 2008 06:39

Med en lillesøster pilfinger vil kornsnoge og konge python nok være egnet.Kornsnogene er lette at passe, kongen kan være lidt træg med spisningen, begge er rolige/venlige. Har været uheldig med en importeret kp, ikke et godt valg :cry:
Men held og lykke, der findes jo mange skønne orme :D
Venlig hilsen,Claus & Merete
http://www.123hjemmeside.dk/knoppen
Puha! 2 kuld hvalpe pt.
Brugeravatar
merete

Geografisk sted: Harpelunde
Navn: merete pankoke

Indlægaf Raavig.C » ons 03 sep, 2008 09:39

merete skrev:Med en lillesøster pilfinger vil kornsnoge og konge python nok være egnet.Kornsnogene er lette at passe, kongen kan være lidt træg med spisningen, begge er rolige/venlige. Har været uheldig med en importeret kp, ikke et godt valg :cry:
Men held og lykke, der findes jo mange skønne orme :D

ville de helt sikkert, men ja, jeg ved ikke hvorfor de siger mig bare ikke så meget (desvære).

og med en rimmelig størrelse slange som, Candoia carinata paulsoni (den var jo faktisk rigtig flot, og mange tak for informationen). ja så tror jeg simpelhen ikke hun stikker snitterne ind til den :D

heldigvis er der god tid, og jeg kan have lov at gå og tænke hehe.
det bare meget rart at få et billiede af hvilke slanger der kunne være interesante at holde, og med lidt kyndi vejledning her indefra og lidt god historie så er man jo kun godt på vej.

Nu har jeg godt nok skrevet bundlevende fordi en række træ arter skulle være drilske.

Men nu køre der en tråd ved siden af denne om en som har fået en træ boa ind (den er nu smuk).

og der siger lejbølle at det eneste med disse banditter er at de er glade for at hugge.

så den er tilbage på listen hehe.
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Indlægaf Sommer » ons 03 sep, 2008 09:52

Mht. at den er furetandet så er giften jo ikke værre end et bistik + at den skal tygge på hende godt og grundigt, da tanden jo sidder helt inde bagved såvidt jeg har forstået. Netop så når den er ved at sluge frøen, og den puster sig op, så punkterer den "boblen" - eller hvad man siger.

Derudover skal hun jo være lidt modig for at stikke hånden ind til de hvæsende apperater... (wuu! Jeg skal fodre i aften! Burde nok lave en fotosession! :P)
Sommer

Indlægaf Rasmus Frederiksen » ons 03 sep, 2008 10:54

Mit råd er at bruge tiden på at finde nogle arter, som du finder interessante og så løbende undersøge, om de er til at få fat i som opdræt. Der er masser af slanger, som er ganske uproblematiske at holde, når blot du gør du har sat dig ind i deres krav og naturligvis får fat i velfungerende dyr. Du skal heller ikke gå på kompromis, blot fordi en given art måske kræver en tand mere pasning end en kornsnog - det vigtigste er, at du får fat på en art som interesserer dig (alt med måde naturligvis - jeg vil ikke anbefale dig at starte med Corallus caninus :wink: ).

Det jeg prøver at sige er, at der er masser af relativt nemme slangearter, udover de få der typisk nævnes som begynderarter.

PS. Og skal vi så ikke lige slå fast, at vestlig trynesnog ikke er furetandet :wink:
Med venlig hilsen
Rasmus Frederiksen
Brugeravatar
Rasmus Frederiksen
NHF medlem

Geografisk sted: København S
Navn: Rasmus Frederiksen
Medlemsnummer: 53

Indlægaf Sommer » ons 03 sep, 2008 11:25

Rasmus Frederiksen skrev:PS. Og skal vi så ikke lige slå fast, at vestlig trynesnog ikke er furetandet :wink:

Pps. Har den så bare en almindelig tand den er giftig på?
Sommer

Indlægaf Simon. » ons 03 sep, 2008 11:42

den er glattandet;)
Brugeravatar
Simon.

Geografisk sted: Malmö
Alder: 26
Navn: Simon

Indlægaf Rasmus Frederiksen » ons 03 sep, 2008 13:55

Den er ganske rigtigt glattandet (aglyph/aglyf), som de fleste "almindelige" slanger.

PS. For dem det måtte interessere, så er resten af "tandmulighederne" hos slanger, at de enten kan være furetandede (opisthoglyfe), gifttænder fortil (proteroglyfe) og rørtandede (solenoglyfe).
Med venlig hilsen
Rasmus Frederiksen
Brugeravatar
Rasmus Frederiksen
NHF medlem

Indlægaf Raavig.C » ons 03 sep, 2008 21:04

Hej igen, så jeg hjemme.

den her tråd har jo bare vist sig at være super, og tak for de rigtig mange forslag.

Tror jeg vil følge dit råd rasmus.
det jeg havde tænkt med tråden var bare at forhøre mig, for at skabe et billiede af hvilke slanger der for mig ville være rimmelige at have og holde.

Men kan godt se du har ret.

Og mange tak for info omkring trynerne, syntes der mange steder står den er furetandet, så det er jeg jo bare gået ud fra.

Jeg satser stærkt på Rødovre messen, der er jo også en del at lure på (og en NHF stand går jeg ud fra, så jeg som jeg har snakket om så længe kan få meldt mig ind.), der vil jo nok være en masse af jer kyndige slange folk man lige kan hive fat i hvis noget dukker op :).

Rasmus hvordan er dine vandsnoge, ved ikke om det er Enhydris plumbea du holder?
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Indlægaf Sommer » ons 03 sep, 2008 21:10

Jeg står med min egen stand ved siden af NHF, og går udfra at både vores kære formand, Lars Skov, forhåbentligt Jakob Lejbølle - muligvis Jens Svenningsen - alle dukker op. Sidste gang var det i hvert fald super hyggeligt, og ja, det vil være et perfekt tidspunkt at melde sig ind Christian! ;)

Rasmus: Tak for indlægget. Det gjorde mig klogere.
Sommer

Indlægaf Raavig.C » ons 03 sep, 2008 21:28

Jamen så er jeg der,
så må jeg se om Beja har køre lejlighed eller om han mangler for så kan vi fra midten af sjælland jo samles og køre der ind.
hehe, jeg har ihvertfald en bil til rådighed (som det ser ud nu).

Sommer så må jeg da liige forbi dig.

ved ikke om du måskrive det her inde, men hvad kommer du til at stå med? :)
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Indlægaf Rasmus Frederiksen » ons 03 sep, 2008 22:02

Raavig.C skrev: Rasmus hvordan er dine vandsnoge, ved ikke om det er Enhydris plumbea du holder?

Jo, jeg holder bl.a. E. plumbea - det er en dejlig nem slange, hvor man har mulighed for at indrette et flot terrarium med planter og vandel. Man skal dog være klar over, at de ikke er lige så aktive som eksempelvis strømpebåndssnoge (når nu vi er ovre i det semiakvatiske). De er furetandede (dog i den meget harmløse ende af skalaen, tør jeg godt påstå) og spiser fisk. De bryder sig bestemt ikke om håndtering.

Jeg har gennem årene skrevet en del om dem hér på forum, men jeg ved ikke om du kan finde emnerne med søgefunktionen (når jeg søger på noget, så får jeg kun de emner frem, som er skrevet efter forumopdateringen?). Jeg har også skrevet en artikel om dem i et tidligere NHF blad (tror det var et af bladene fra 2003).
Med venlig hilsen
Rasmus Frederiksen
Brugeravatar
Rasmus Frederiksen
NHF medlem

Indlægaf Raavig.C » ons 03 sep, 2008 22:09

Jamen jeg har samlet en del af dine guldkorn fra tidligere tråde og har skrevet en del ned.

det med håndtering betyder ikke noget for mig, jeg bryder mig faktisk ikke rigtig om at håndtere mine kryb, syntes det er hmm at bryde det at det er et kryb.
men kan godt se det smarte i at man kan håndtere dem ved nødvendig.

Min kære gamle far har før holdt strømper og må sige dem kan jeg rigtig godt lide.

Jeg tror bare jeg er meget besværglig hehe.

jeg tror min lyst til slanger ligger lidt ved andre former for slanger, altså akvaristiske, klatrende eller som Candoia aspera lidt anderledes :)
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Indlægaf Jakob » tors 04 sep, 2008 10:26

Candoia aspera, er en flot, omend rimelig dvask slange. De ligger gerne det samme sted i dagevis. 100% bundlevende, og meget nemme at holde.
De er ofte bideglade og har halvstore bisser.
http://www.kingsnake.com/candoia/book.html har god generel info om Candoia, og et lille afsnit, om aspera.

For nogle år siden, hentede jeg en bunke aspera hjem i en sending fra Indonesien og jeg tror alle dyrene overlevede. De blev købt af en kammerat, og så vidt jeg ved, fik de bare panacur og flagyl, og så fungerede de fint.

Pt. har jeg et eksemplar jeg selv har gående, er WC fra 07, og hun fungerer også som hun skal. Hun fik en ormekur, da hun kom hjem til mig, og siden har hun lystigt ædt optøede rotter.
Mvh.
Jakob H. Christensen
http://www.Jhcreptiles.com
Brugeravatar
Jakob

Geografisk sted: Midt sjælland
Navn: Jakob H. Christensen

Indlægaf Raavig.C » tors 04 sep, 2008 12:26

- Lyder da rigtig spændende.

Jamen så der måske lys forud for den alligevel hehe.

Nu du skriver den er meget bide lysten, men det er vel ikke en slange som man har behov for at flytte på genneral?

og hvis den skal håndteres bliver den vel ikke større end man kan snuppe den.

heh
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Indlægaf Wendelin » tors 04 sep, 2008 15:12

Husk på at ormebehandlingen kan tage fertiliteten på dyrene, panacur og flagyl er ikke så slemme og heller ikke så virksomme. vermox er meget virksomt og også ret hårdt ved dyrene, især fertiliteten.
jeg har selv prøvet panacur på dyr og det er sku noget af en kamp at få det stads til at virke ordentligt. Vermox har jeg selv fået og håber at det har gjort mig steril :D :D :D :D (jeg har fået de børn jeg skal have), men min kæreste måtte ikke få det for på det tidspunkt var hun gravid og det ville give fosterskader hvis hun fik vermox.

Så min konklussion er at ormekur på WF dyr enten ikke virker ordenligt eller giver nedsat fertilitet. Jeg ville til en hvertid undlade ormekur på lige Denne slange da den hvis den har godt med bughule fedt har gode muligheder for at leve i fangskab. Og så tage det tab af individer der så kommer, men glæde mig over at resten kan bruge til avl. Og desuden skynde mig at få lavet nogen unger, for at satse på dem og ikke på WF dyrene.
Wendelin
NHF medlem

Geografisk sted: Øst danmark
Navn: Kaspar Wendelin

Indlægaf Raavig.C » tors 04 sep, 2008 15:16

ok igen tak for info :)

som sagt var det for at høre om dyret, kan jeg finde opdræt vil jeg da langt hellere det, (inden for alle former for kryb).
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Indlægaf Jakob » tors 04 sep, 2008 21:08

Hvis dyret har orm, bør det behandles. Uanset mængden af "bughulefedt". Derfor, hvis du anskaffer dig et WC dyr, så smid en afføringsprøve afsted til dyrlægen, og bed ham/hende tjekke prøven for orm samt flagellater.
Jeg har aldrig haft problemer med at Panacur ikke virkede. 2 behandlinger, og omene var væk.

Der er iøvrigt en svensker, der laver aspera. Hold øje med repti.net :wink:
Mvh.
Jakob H. Christensen
http://www.Jhcreptiles.com
Brugeravatar
Jakob

Geografisk sted: Midt sjælland
Navn: Jakob H. Christensen

Indlægaf Raavig.C » tors 04 sep, 2008 21:21

når jeg nærmer mig tiden for slanger tror jeg at jeg smider dig en PM jackob,
Ved ikke om du også kommer til rødovre? :)
Mvh.
Christian Raavig
Brugeravatar
Raavig.C
NHF medlem

Tilbage til Slanger